Social Media και Επικοινωνία – The aftermath

Μετά από αρκετό καιρό, σκέφτηκα να ενεργοποιήσω ξανά το blog, καθότι είχε αρχίσει να πιάνει αράχνες. Ίσως αφορμή να ήταν και η παρουσία μου στο Ινστιτούτο Επικοινωνίας για την ημερίδα με θέμα ‘Social Media και Επικοινωνία’.

Συνήθως τέτοια θέματα έχουν πολύ υλικό, αλλά η οργάνωση της σκέψης κάνει δύσκολη την παρουσίαση. Σκέφτηκα λοιπόν να αναφέρω μερικά πράγματα στην αρχή, που μου έκαναν εντύπωση και να κλείσω με κανά δυο, λίγο πιο μεγάλες, αναφορές.

Η ημερίδα οργανώθηκε στο Μουσείο Μπενάκη, που αποδείχθηκε πολύ καλή αίθουσα, καθότι ήταν μεγάλη, καθαρή και είχε και WiFi. Απλά πραγματάκια δηλαδή.

Ο κόσμος ήταν αρκετός και θα μπορούσε να ήταν ακόμα πιο πολύς, αν και η online παρουσία μέσω twitter και Blogchannel έδινε το δικό της στίγμα. Σαφώς και επικροτώ την κίνηση της ελεύθερης εισόδου, γιατί έδωσε το δικαίωμα σε πολύ κόσμο να μάθει και ακούσει ενδιαφέρουσες απόψεις.

Live blogging/tweeting during IOC09

(photo by Νίκος Καψωμενάκης – SearchEngineMarketing.gr

Οι παρουσιάσεις… ήταν όπως οι παρουσιάσεις σχεδόν όλων των συνεδρίων. Κάποιες ξεχώρισαν, κάποιες ήταν αδιάφορες, κάποιες ήταν βαρετές. (να ομολογήσω σε αυτό το σημείο, ότι αφού απόλαυσα την σύντομη παρουσίαση του Δ. Γκούγκλα και ευχαριστήθηκα μια νέα πολιτική άποψη, αποφάσισα να μην παραμείνω για να ακούσω ‘ξύλινους’ πολιτικούς λόγους. Έχασα Ματθαίο και Καρούνο… και μετανιώνω γι’ αυτό).

Σκέψεις και ατάκες που μου έκαναν εντύπωση ή αξίζουν του προσωπικού μου σχολιασμού (κατά την παρουσία μου πάντα).

  • Η αναφορά του Νίκου Δρανδάκη στην υπόθεση Τσιπρόπουλου (που δεν είχε σχολιάσει κανένας μέχρι εκείνη την ώρα, αν και αφορούσε την πρώτη μήνυση σε Social Media στην Ελλάδα).
  • Η ατάκα του Περικλή στην εκκίνηση της παρουσίασης του (από τοίχο των Εξαρχείων):  Υour tube is not My space.
  • H έρευνα για τα Social Media. Έβλεπα τεράστια ακαταλαβίστικα slides με πληροφορίες που ήδη γνώριζα. Τίποτα το καινούργιο και ξεχωριστό.
  • Η αρχική τοποθέτηση του Γιώργου Τζιραλή. “Δεν είμαι marketer. Είμαι enterpreneur.”
  • Τα Google Trends του Νίκου Αναγνώστου. Απλή, χρήσιμη και εκπαιδευτικότατη παρουσίαση. (one of my best).
  • Τα πολύ ενδιαφέροντα projects που παρουσίασε ο κ. Ζαχαριάδης, αλλά η εμφανέστατη αδυναμία του, να τα παρουσιάσει σωστά. Ίσως λόγω έλλειψης χρόνου.
  • Η ανάγκη για διαφοροποίηση και για επικέντρωση σε στοχευμένα κοινά, από τον Μιχάλη Ναυπλιώτη, με παρουσίαση μερικών ειδικών Social Networks όπως το Footbo.com και άλλα.

Θα τελειώσω αυτές τις πρώτες παρατηρήσεις λέγοντας προς τους καλούς μου φίλους που παρουσίασαν στην πρώτη ενότητα της ημερίδας, ότι οι παρουσιάσεις τους έχασαν, όχι γιατί δεν ήταν καλές, αλλά γιατί χρησιμοποιούν παραδείγματα δικά τους, δίνοντας την εντύπωση ότι διαφημίζουν την πραμάτεια τους. Άποψη μου είναι πως όταν θέλεις να παρουσιάσεις κάτι χρησιμοποιείς το καλύτερα εκτελεσμένο case study και όχι κάτι δικό σου (π.χ. ο Νορβηγός της McCann δεν έκανε καμία αναφορά σε δικό τους project, αν θυμάμαι καλά).

Τέλος με τις πρόχειρες σκέψεις και γυρνάω στην δεύτερη ενότητα του post μου. Οι 2 σκέψεις μου. Η πρώτη αφορά την παρουσίαση του κ. Λάριου, και η δεύτερη την οργάνωση και εκτέλεση του event από την Σώτω.

Ο κ. Λάριος ήταν ομολογουμένως εντυπωσιακός στην παρουσίαση του. Και δεν είναι προσωπική μου άποψη. Μια ματιά στο Twitter θα σας πείσει. Εντούτοις, και δεν θέλω να γίνομαι ισοπεδωτικός, η παρουσίαση του ήταν κενοφανής.

Τι εννοώ?

Είδαμε ωραία slides, διαβάσαμε και ακούσαμε όμορφα παραδείγματα από case studies που είχαν να κάνουν με κρατικές παρεμβάσεις ξένων χωρών ή τοπικών φορέων, μέσω κοινωνικών δικτύων. Αυτό που δεν ακούσαμε και δεν είδαμε σε κανένα slide ήταν το τι γίνεται στην Ελλάδα. Που, καλώς ή κακώς θα έπρεπε να είναι και η ουσία στην παρουσίαση του κ. Λάριου, βάσει του θεσμικού του ρόλου.

Δυστυχώς, έχουμε μάθει να εντυπωσιαζόμαστε με τα γραφικά, και να χάνουμε την ουσία. Γιατί, αν υπήρχε μια παρουσιάση που είχε πραγματικά κάτι να μας πει ήταν η παρουσίαση για τα ελεύθερα δεδομένα του κ. Ζαχαριάδη, αλλά ο κατα τ’ άλλα συμπαθής αυτός  άνθρωπος, δεν είχε ούτε στο 1/100 την επικοινωνιακή ικανότητα του κ. Λάριου.

Με άλλα λόγια, θα προτιμούσα να έβλεπα τον κ. Λάριο να παρουσίαζε το presentation για τα Ελεύθερα δεδομένα, για να εντυπωσιαστούμε και να απαιτήσουμε περισσότερα σαν ενεργοί πολίτες, παρά να μου κάνει φανταστικές παρουσιάσεις για τις Κρατικές Δημόσιες Υπηρεσίες 2.0, που όλοι ξέρουμε ότι είναι ένα αστείο.

Τέλος, θα κλείσω αυτό το σεντόνι, δίνοντας τα θερμά μου συγχαρητήρια στην Σώτω Μητρόγλου, που οργάνωσε το όλο event. Ένα event που από την αρχή μέχρι το τέλος του ‘μύριζε’ web 2.0, αποκαλύπτοντας καθαρά πως όσοι έχουν καταλάβει την δύναμη του μέσου, ξέρουν να το χρησιμοποιούν και σωστά.

Παρακολουθήστε τις λεπτομέρειες…. Το πρόγραμμα αναρτήθηκε στο Amiando, κάνοντας χρήση τριών mashups για χάρτες! Υπήρξε Live streaming κάλυψη από το BlogChannel, υπήρχε τρομερή συμμετοχή στο Twitter, συγκεντρωμένη κάτω από το hashtag #ioc09, ενώ όταν η κουβέντα πήγαινε στα Panels, η Σώτω έφερνε το Twitter, live στον projector.  Οι φωτογραφίες του event ανέβαιναν είτε live στο twitpic, είτε στο Flickr. H έρευνα για τα Social Media είναι ανεβασμένη στο Drop.io. Πιθανότατα θα δούμε και video στο Youtube,  Dailymotionκτλ.

Η Σώτω οργάνωσε ένα event για τα Social Media χρησιμοποιώντας τα social media. Και τα social media ανταποκρίθηκαν και έδωσαν παλμό και ζωή στο ίδιο το event.

Live tweeting during presentation

Live tweeting during presentation - Από την συλλογή του Γιάννη Καρακατσάνη

Χίλια μπράβο στο Ινστιτούτο Επικοινωνίας, στους ομιλητές, στους οnline και στους offline συμμετέχοντες, με την ευχή να ξαναδούμε κάτι ανάλογο στο μέλλον.

υ.γ. Πιθανότατα να αδικώ κάποιους ή να υπερθεματίζω υπερ άλλων. Όταν θα κυκλοφορήσουν τα presentations, και τα ξαναδούμε, τότε ίσως να επανέρθω ξανά. (αυτό, για τον Δράκο, που πέταξε ατάκα που σκότωνε στο τέλος της παρουσίασης του, αλλά δεν θυμάμαι να την γράψω αυτολεξί).  😀

Video για τα Social Media:

Social Media και Επικοινωνία from Michael Nafpliotis on Vimeo.

More photos: Από Γιάννη Καρακατσάνη, από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας

Όλες οι παρουσιάσεις